Vrouwenvoetbal commercieel volwassen geworden: "Flinke investering"

Sarina Wiegman met de EK-trofee
Sarina Wiegman met de EK-trofee Foto: © Pro Shots

Het EK in Engeland zit erop. Het toernooi, met het gastland als uiteindelijke winnaar, heeft laten zien dat het vrouwenvoetbal commercieel volwassen is geworden.

Dat ziet Hanneke Jaanen van sportmarketingbureau Triple Double. "Dat de NOS alle wedstrijden live uitzond, is echt ontzettend belangrijk om de sport te vermarkten. Sponsors hebben pas interesse als ze veel exposure krijgen", zegt zij bij RTL Nieuws.

Jaanen vervolgt: "Dat sponsorgeld kan dan weer in de sport gestoken worden, om het niveau te verhogen." In Engeland keken er in totaal zeventien miljoen mensen naar de finale en Wembley was compleet uitverkocht. In totaal bezochten ongeveer 500.000 fans een wedstrijd.

Dat is bijna twee keer zoveel als tijdens het EK in Nederland. "Er is de afgelopen vijf jaar veel veranderd", ziet Jaanen. "Het vrouwenvoetbal is verder ontwikkeld. In Nederland is Feyenoord er bijvoorbeeld vorig seizoen ingestapt. Dat is een flinke investering voor een club."

"Het betekent dat je circa veertig personen extra op je loonlijst hebt. Dat ze dat doen is een teken dat ze de sport serieus nemen", besluit de sportmarketeer.

Lees meer:
0 reacties
Stand
# Team GS DS P
1 FC Twente V 24 69 60
2 Ajax V 24 48 54
3 PSV V 24 6 43
4 ADO Den Haag V 24 17 39
5 Feyenoord V 24 -8 35
Bekijk de hele stand