VIDEO | Nadine Noordam schiet Brighton naar finale van FA Cup

Nadine Noordam juicht
Nadine Noordam juicht Foto: © BSR Agency

Nadine Noordam heeft zondag voor een historische middag gezorgd bij Brighton & Hove Albion. De Nederlandse middenveldster kroonde zich tot de absolute heldin door haar ploeg diep in blessuretijd naar de finale van de Adobe Women's FA Cup te schieten ten koste van Liverpool.

Liverpool begon ijzersterk aan het duel en leidde binnen het halfuur comfortabel met 2-0. Brighton toonde echter veerkracht en kwam via treffers van Manuela Vanegas en Madison Haley knap terug tot 2-2. Terwijl het publiek zich al opmaakte voor een verlenging, sloeg het noodlot toe voor Liverpool en het geluk voor de Seagulls.

In de vijfde minuut van de blessuretijd viel de bal precies goed voor Noordam. De middenveldster, die pas kort daarvoor in het veld was gekomen, aarzelde niet en schoot de bal hard tegen de touwen: 2-3. Het was voor Noordam een bijzonder moment; niet alleen schoot ze haar club voor de allereerste keer in de historie naar de finale van de FA Cup, het was ook haar eerste officiële doelpunt sinds haar overstap van Ajax in januari 2025.

Naast Noordam kwam ook Marisa Olislagers in actie voor Brighton, zij kon rekenen op een basisplaats. Marit Auée ontbrak zondag in de wedstrijdselectie.

In de finale wacht een prachtig affiche tegen het Manchester City van Vivianne Miedema en Kerstin Casparij. De kersverse kampioen van Engeland beleefde een bijna identieke halve finale als Brighton. City keek tegen Chelsea eveneens tegen een 2-0 achterstand aan, maar wist de wedstrijd ook volledig om te draaien en met 2-3 te winnen. Hiermee is een finale met een flinke Nederlandse inbreng op Wembley een feit.

Lees meer:
0 reacties