Van Wershoven ziet zorgelijke ontwikkeling: "Het is spijtig"

Rosa van Wershoven krijgt geel in het duel promotieduel tegen Jong Ajax
Rosa van Wershoven krijgt geel in het duel promotieduel tegen Jong Ajax Foto: © Pro Shots

Rosa van Wershoven ziet hoe het vrouwenvoetbal in Nederland nog altijd kwetsbaar blijft. De speelster van De Graafschap promoveerde onlangs naar de Eredivisie, maar kijkt tegelijkertijd met verbazing naar de problemen waarmee andere clubs worden geconfronteerd.

Voor Van Wershoven kwam haar voetbalcarrière bijna abrupt tot stilstand toen Fortuna Sittard zich vorig seizoen terugtrok uit het betaald vrouwenvoetbal. Via De Graafschap vond ze echter een nieuwe club en inmiddels heeft ze promotie naar de Eredivisie gevierd.

De 24-jarige speelster vindt het jammer dat clubs nog steeds worstelen met de financiële kant van het vrouwenvoetbal. "Het is spijtig dat het vrouwenvoetbal dit soort momenten toch nog meemaakt", vertelt ze aan het Eindhovens Dagblad. Daarmee doelt ze onder meer op de onzekerheid bij clubs als NAC Breda en FC Utrecht.

Volgens Van Wershoven onderscheidt De Graafschap zich juist door een stabiele aanpak. "Er zijn een hoop ontwikkelingen gaande, maar het blijkt toch erg lastig te zijn om het overal goed voor elkaar te hebben. Bij De Graafschap wordt er zorgvuldig gebouwd, de club staat volledig achter het vrouwenvoetbal. Ik zie het hier niet snel misgaan."

De speelster merkt bovendien dat het vrouwenvoetbal sterk leeft binnen de club en de regio. "De Graafschap is een club met dromen en ambities. Als je ziet hoeveel supporters er bij ons promotieduel in Amsterdam waren… Het leek wel een thuiswedstrijd. Alles kleurde blauwwit."

Volgens Van Wershoven is het succes van de club geen toeval, maar het resultaat van een langetermijnvisie. "De Graafschap is twee jaar geleden begonnen met bouwen aan de vrouwentak. Er wordt duurzaam gebouwd, en daarom is het doel niet maar één jaar in de Eredivisie te staan, maar er gewoon niet meer uit te gaan."

Lees meer:
0 reacties