Van Veenendaal: "Dat is juist hetgeen wat je wel nodig hebt"
Sari van Veenendaal, voormalig topkeepster van de OranjeLeeuwinnen, zet zich in voor de dromen van jonge meiden.
Samen met andere profvoetbalsters vraagt ze via een nieuwe campagne van de Azerion Vrouwen Eredivisie aandacht voor vrouwenvoetbal. "Deze campagne legt uit waar je het allemaal voor doet", vertelt Van Veenendaal aan Sportnieuws.nl.
De campagne wordt ondersteund met een video, begeleid door een nieuwe versie van de hit ‘Rainbow in the sky’, uitgevoerd door Mara Julia. Het nummer draagt een belangrijke boodschap: jonge meiden moeten hun dromen kunnen volgen en hebben rolmodellen nodig. "Ik vind die boodschap vooral superleuk. Dat is waar ik in mijn carrière altijd hard voor heb gewerkt: om meisjes te laten dromen van een mooie toekomst", aldus Van Veenendaal.
Van Veenendaal benadrukt de groei en mogelijkheden in het vrouwenvoetbal. "Ik vind het bijzonder om te zien wat er nu al mogelijk is: Champions League, Nederlands elftal en spelen bij grote clubs", zegt ze. De oud-keepster denkt dat de campagne een belangrijke stap is voor jonge talenten: "Dit is weer zoiets kleins dat iets moois kan opleveren. Dit wordt echt een herkenning voor meisjes die, zoals in het filmpje te zien is, beginnen met vriendinnetjes op een veldje en grote dromen mogen hebben."
Het opleiden van jonge speelsters ziet Van Veenendaal als de basis van de ontwikkeling. "Hoe beter we ze opleiden aan de onderkant, hoe beter het niveau aan de bovenkant en hoe leuker het is om naar te kijken", stelt ze. Zelf miste ze in haar jeugd vrouwelijke rolmodellen: "Er waren alleen te weinig beelden om het écht boven mijn bed te kunnen hangen. Dat is juist hetgeen wat je wel nodig hebt als klein meisje en dat is precies het doel van deze campagne."