Van Kortenhof zwaait af bij Oranje O15: "Gigantisch ontwikkeld"

Logo OranjeLeeuwinnen
Logo OranjeLeeuwinnen Foto: © Vrouwenvoetbalnieuws.nl - Amber van Lieshout

Het gelijkspel van Oranje O15 tegen Duitsland (2-2) markeerde niet alleen het einde van het seizoen, maar ook het einde van een tijdperk. KNVB-coach Maria van Kortenhof (66) gaat in het najaar met pensioen na ruim dertig jaar te hebben gewerkt met de nationale meidenteams. Na afloop werd ze door haar speelsters en staf geëerd met een erehaag.

Van Kortenhof keek met een goed gevoel terug op haar allerlaatste kunstje op de bank in Oldenzaal. "Een hele mooie wedstrijd om af te sluiten", vatte ze de middag samen in gesprek met OnsOranje. Dat de winst net niet werd gegrepen, deed niets af aan haar tevredenheid. "Nee hoor, 2-2 is een mooie uitslag. De intensiteit was heel hoog. We hebben er alles aan gedaan om te winnen en ook in de omschakeling naar de verdediging gingen we volle bak. De wilskracht die het team vandaag toonde was kenmerkend voor deze wedstrijd."

Als er iemand is die de groei van het Nederlandse vrouwenvoetbal van dichtbij heeft meegemaakt, dan is het Van Kortenhof wel. Ze startte in 2003 bij Oranje O15 en werd in 2006 hoofdcoach. De duels met Duitsland stonden destijds in schril contrast met de realiteit van nu.

"In die tijd verloren we meestal met grote cijfers en werden we teruggedrongen op eigen helft. Tegenwoordig zijn we fysiek en technisch verder dan Duitsland. Het meiden- en vrouwenvoetbal in Nederland heeft zich zo gigantisch ontwikkeld. Het wordt als volwaardig benaderd. Alles is professioneler, de poel van talenten is groter en de meiden kunnen zich ontwikkelen als ze de juiste route volgen. Dertig jaar geleden trainden ze twee keer in de week en moest je alle amateurverenigingen langs om bijna te smeken of ze een keertje extra konden trainen. Nu voetballen ze zes keer in de week en moet je ze bijkans afremmen. De wereld om de meiden heen is zo veranderd. Dat heeft het niveau omhoog doen schieten."

In haar dertigjarige loopbaan zag ze honderden talenten passeren die later uitgroeiden tot de absolute wereldtop, van Sherida Spitse en Vivianne Miedema tot Jill Roord en Esmee Brugts. "Ik heb genoten van elke interland", aldus Van Kortenhof. "Ik ben echt een ontwikkelcoach die het proces het allerbelangrijkste vind. Alle speelsters die nu in Oranje spelen, hebben allemaal onder mijn leiding bij de jeugdteams gevoetbald. Dat vind ik mooi."

Zelf blijft ze bescheiden onder al die successen. "Ik heb mijn steentje bijgedragen, maar spelers doen het altijd zelf. Als staf creëren we de voorwaarden waardoor de meiden zich kunnen ontwikkelen." Wel blijft ze haar laatste lichting op de voet volgen. "Ik hoop dat ik over een year of vijf een aantal meiden van dit Onder 15 zie opstaan. En als dat zo is, koop ik een kaartje voor hun debuutinterland."

Lees meer:
0 reacties