Van der Vliet over NAC-degradatie: "Heel erg zuur hoe dit gaat"

Emely van der Vliet
Emely van der Vliet Foto: © Pro Shots

Het doek is gevallen voor NAC Breda Vrouwen in de Eurojackpot Vrouwen Eredivisie. Door de nieuwe regeling, waarbij de competitie na de zomer inkrimpt van twaalf naar tien teams, is de Bredase ploeg het kind van de rekening geworden. Terwijl het voortbestaan van de vrouwentak in Breda aan een zijden draadje hangt, spreekt aanvoerder Emely van der Vliet zich na de laatste thuiswedstrijd (0-3 verlies tegen FC Twente) uit over de 'zure' situatie.

Volgens Van der Vliet was de strijd vanaf het begin al ongelijk. "Het is al een moeilijk seizoen als NAC. We zijn pas twee jaar oud en meteen in de Eredivisie spelen is al lastig. En dan kom je ook nog eens met een extra moeilijke degradatieregel. Dan weet je dat je van begin af aan volle bak moet en eigenlijk wel een verloren seizoen speelt. Het is niet alleen wij, maar ook ADO, Excelsior en HERA United hebben precies hetzelfde. Als je degradeert, wordt het weer heel lastig om terug te komen, dus dat is wel heel zuur", aldus de aanvoerder tegenover ESPN.

Voor Van der Vliet zelf staat vast dat haar tijd in Breda erop zit. "Ik blijf in ieder geval niet bij NAC en ben nu aan het rondkijken", bevestigt ze. De zoektocht naar een nieuwe club is echter lastiger dan voorheen door het wegvallen van twee clubs op het hoogste niveau. "Maar dat hoort ook bij het voetbalwereldje. Iedereen heeft dat nu. De realiteit is dat je nu maar tien teams hebt in de Eredivisie waar je naartoe kan. Vorig jaar en het seizoen daarvoor had je er twaalf, dus er vallen gewoon vijftig plekjes weg. En ik ben vast niet de enige die op zoek is, dus dat maakt het wel wat lastiger."

De aanvoerder schuwt de harde realiteit over de financiële ongelijkheid in de competitie niet. Terwijl andere clubs volledig geprofessionaliseerd zijn, is de situatie bij de degradant schrijnend. "Ik weet dat anderen daar wel voor gaan kiezen en dat vind ik ook alleen maar logisch. Sommige van ons hebben een contract, maar anderen krijgen een vrijwilligersvergoeding. Er zijn meiden in ons team die aan het betalen zijn om hier te mogen voetballen. Het is gewoon puur omdat het hun droom is en ze de motivatie hebben, maar dan is het logisch dat je niet op kan tegen een team waar iedereen fulltime prof is."

Ondanks de degradatie en de onzekerheid over de toekomst van de vrouwentak bij NAC, overheerst de trots op de geleverde strijd. "Ik ben heel erg trots dat je met al die tegenslagen vandaag in de laatste thuiswedstrijd zoiets op de mat legt. Daar kun je alleen maar van genieten", besluit Van der Vliet.

Lees meer:
0 reacties