Van den Berg over degradatie HERA United: "Echt heel erg zuur"

Gert van 't Hof, Mandy van den Berg en Leonne Stentler
Gert van 't Hof, Mandy van den Berg en Leonne Stentler Foto: © Pro Shots

Het werd vrijdag een zwarte dag voor HERA United. Terwijl De Graafschap op de valreep promotie naar de Eurojackpot Vrouwen Eredivisie veiligstelde, viel het doek voor de Amsterdamse club. De degradatie van HERA, de Amsterdamse club die volop investeert in het vrouwenvoetbal, zorgt voor ongeloof bij de ESPN-analisten Mandy van den Berg en Leonne Stentler.

De ontknoping in de onderste regionen was er een voor de geschiedenisboeken. De Graafschap hield knap stand tegen Jong Ajax, terwijl de beslissing op de andere velden de degradatie van HERA United definitief maakte. De analisten aan tafel bij ESPN wisten niet wat ze zagen.

Stentler: "Ik ben echt helemaal flabbergasted. Ik heb even geen woorden…" Van den Berg: "Mij staat die enorme kans van Jong Ajax, dat allerlaatste moment, bij… Dat zou alles dan ook weer om kunnen gooien. Wat een bizarre ontknoping."

Over de prestatie van De Graafschap zijn de analisten echter lovend. De Doetinchemse formatie flikte het kunstje om binnen twee jaar vanuit de Tweede Divisie naar het hoogste niveau te promoveren.

"Ja, knap gedaan. Binnen twee jaar van de Tweede Divisie naar de Eredivisie", zegt Stentler. "Deze wedstrijd zijn ze heel voortvarend gestart en uiteindelijk hebben ze de boel dicht weten te houden met een hele waardevolle redding op het einde. Het is knap gedaan. Voor de landelijke spreiding is het wel een goed punt. Maar de druiven zijn wel heel zuur in Amsterdam."

Dat juist HERA United moet afdalen naar een lager niveau, wordt door Van den Berg als een groot verlies voor de Eredivisie gezien. De club staat bekend als een voorloper in het faciliteren van vrouwenvoetbal. "Daar zal het verdriet overheersen. We hebben het vooraf gezegd: Als er één club is in de Eredivisie die alles rond die vrouwen faciliteert, dan zijn zij het wel."

"Er ligt een plan, alles draait alleen maar om de vrouwen. Dus het is echt een hele slechte zaak dat een club als deze, met alle aandacht voor de vrouwen, degradeert. Echt heel erg zuur", aldus de oud-voetbalster.

Lees meer:
0 reacties