Van den Berg en Stentler: "De conclusie is in dit geval keihard"

Mandy van den Berg en Leonne Stentler
Mandy van den Berg en Leonne Stentler Foto: © Pro Shots

De degradatie van HERA uit de Eurojackpot Vrouwen Eredivisie valt trainer Ed Engelkes rauw op het dak. Bij ESPN uitten Mandy van den Berg en Leonne Stentler begrip voor zijn frustratie, maar wezen zij ook op de bredere context van het KNVB-licentiebeleid.

Engelkes sprak na afloop zijn onbegrip uit over de degradatieregeling, waarbij hij onder meer wees op de situatie bij FC Utrecht, waar speelsters voor een vrijwilligersvergoeding moeten gaan spelen. Ook hekelde hij het ontbreken van een beslissingswedstrijd, zoals dat bij de mannen wel het geval is.

ESPN-analiste Stentler begrijpt de frustratie van Engelkes, maar nuanceert ook. "Die begrijp ik zeker. Het is heel cru dat er clubs zijn waar je niet de prioriteit bent, waar je ineens kunt horen: elf speelsters eruit, want we kunnen jullie niet meer betalen en we gaan alleen nog maar verder met jonge speelsters, die we dan een reiskostenvergoeding gaan geven. Dat kan natuurlijk niet."

Ed Engelkes
Engelkes hekelt degradatie: "Doet het vrouwenvoetbal tekort" Lees ook

Ze gaat verder: "De KNVB probeert met dit beleid ervoor te zorgen dat clubs stappen gaan zetten, dat er op een gegeven moment consequenties hangen aan het niet kunnen voldoen aan licentie-eisen. Ik kan me heel goed voorstellen dat je vanuit HERA-oogpunt denkt: jemig, dit mag dan allemaal, wij hebben het allemaal goed voor elkaar en wij vliegen eruit. Je hebt een sportief perspectief en je hebt een beleidsmatig perspectief. En helaas word je op sportieve gronden kampioen of degradeer je."

Collega-analiste Van den Berg trok een harde conclusie. "De conclusie is in dit geval keihard. Ik heb altijd geroepen dat ik voorstander ben van deze promotie-/degradatieregeling. Dat ben ik nog steeds. Maar dat het nu ten koste gaat van een club die als enige van dat rechterrijtje zo ongelooflijk investeert in vrouwenvoetbal… Volgend jaar lopen er heel wat vrouwen in de Eredivisie te voetballen voor een vrijwilligersvergoeding en een tosti. Zo eerlijk moeten we ook zijn."

Lees meer:
0 reacties