Van de Sanden grapt over snelheid: "En dan zeggen ze dat ik oud ben"

PSV heeft een droomseizoen in stijl afgesloten. Na het behalen van de eerste landstitel in de clubhistorie, legde de Eindhovense formatie vrijdagavond ook beslag op de Eredivisie Cup door Ajax met 3-0 te verslaan. Winteraanwinst Shanice van de Sanden was na afloop dolblij met haar allereerste Eredivisie Cup.
"Doe er nog maar zo'n prijsje bij", grapt een dolgelukkige Van de Sanden direct na de finale. De aanvalster is enorm trots op de veerkracht van haar team. "Volgend jaar wil ik echt alles winnen. Ik wil gewoon altijd alles winnen als er wat te winnen valt. En ja, ik ben ontzettend trots. Ook op het team. Er vielen heel veel meiden weg vanwege dat ze ziek waren. En dat we dan zo'n wedstrijd op de mat leggen, dat is gewoon super."
Tijdens de finale was Van de Sanden verbaal nadrukkelijk aanwezig om de vele jonge talenten in het team bij te sturen en te coachen. Een rol die haar dit halfjaar op het lijf geschreven bleek. "Dat denk ik wel. Uiteindelijk heb ik altijd gewoon meer willen spelen. Ik voel me goed. Ik ben blij dat ik in wedstrijden zoals deze mezelf kan laten zien en dan gewoon in het volgende seizoen ook gewoon meer minuten kan maken."
Ze gaat verder: "Maar ja, dat ik er voor die meiden ben, dat staat op nummer één. Dat is ook wel mijn karakter. Ik ben altijd heel positief. Ik hou graag mijn team bij elkaar. Of het nou moeilijk gaat of goed gaat. Ik vind: in elke wedstrijd moet je gewoon samen zijn en dan ga je ook wedstrijden winnen en prijzen pakken."
De 33-jarige buitenspeler liet in de finale ook ouderwets haar befaamde snelheid gelden. "Ja joh, niet normaal", lacht ze over haar rushes langs de zijlijn. "Ik weet ook niet waar ik die snelheid vandaan haal. En dan zeggen ze dat ik ouder ben geworden, haha. Nee, ik voel me echt supergoed en ik voel me fit. Ik heb echt zin ook in het nieuwe jaar, ondanks dat ik ook echt wel toe ben aan vakantie, lekker met mijn gezin. Maar ja, dat is gewoon fijn dat het zo is gegaan. Ik ben blij dat het lekker ging."
Van de Sanden stroomde in de winterperiode in bij de Eindhovense formatie. Terugblikkend op haar eerste zes maanden in Eindhoven overheerst de trots, al moest ze in het begin aan een aantal zaken wennen. "Ja, ook wel heel erg trots. Ik bedoel, PSV is voor de allereerste keer kampioen geworden. Dat ik daar onderdeel van mocht zijn, ja, daar ben ik trots op. Die Eredivisie Cup die we dan binnenhalen, ben ik ook trots op. Ja, ik heb gewoon eigenlijk heel erg genoten. Je komt halverwege het seizoen binnen en bij die meiden loopt het allemaal, dus ik ben blij dat ik gewoon de minuten heb gepakt die ik kon pakken en het zoals vandaag voor mezelf kon laten zien."
Het instappen halverwege de rit bracht de nodige uitdagingen met zich mee. "Soms wel. Dan loopt het al in het team. Maar verder... Ik pas me heel snel aan. Die meiden hebben me met open armen ontvangen. Daar ben ik ontzettend blij mee. Ik moest wel wennen aan Nederland, gewoon weer Nederlands praten. Het is heel anders. Verder was ik er snel aan gewend."
Gevraagd naar een rapportcijfer voor haar eigen spel in de afgelopen maanden, blijft de 97-voudig international van Oranje kritisch maar positief. "Voor mezelf een 6, denk ik. Ik bedoel, ik heb mezelf niet veel laten zien. Maar ik ben heel blij: tegen FC Twente startte ik en had ik een goede wedstrijd, vandaag een goede wedstrijd. Dus uiteindelijk, weet je, je moet nooit opgeven en zo sta ik altijd in het leven. Ik ben blij dat ik mezelf heb kunnen laten zien, dan ga ik dat doortrekken naar het volgende seizoen."

Lieke Martens: "Ze zeiden: Meisjes horen niet te voetballen"

Go Ahead Eagles begint aan voorbereiding: dit is het programma

PSV en Ajax naderen CL-loting: dit zijn de mogelijke opponenten

Brugts ziet schitterende toekomst voor Oranje: "Echt heel mooi"

Ilayah ambitieus na overstap naar Feyenoord: "Alle prijzen pakken"

De Graafschap langer door met Tijink: "Waardevolle speelster"

VIDEO | PSV presenteert nieuw uitshirt: 'Summer in the city'

Tunesië kiest voor oud-bondscoach Frankrijk, snel tegen Oranje

Van der Most over onrust bij FC Utrecht: "Niet serieus genomen"

Huurman als enige vrouwelijke teamarts op WK: "Mannetje staan"

Stentler baalt van visie FC Utrecht: "Langer de tijd voor nodig"

Wieke Kaptein trots op rol als derde aanvoerder: "Grote eer"

OFFICIEEL | HERA United neemt jonge aanvalster over van Ajax

Harmsen: "Leuke was Wiegman voor een wedstrijd naar me toekwam"

Al-Jawahiri: "Toen zaten mijn moeder en ik in tranen op de bank"

Liz Rijsbergen blikt terug op dubbel debuut: "Ik baalde ook"

De Graafschap langer door met verdedigster: "De juiste plek"

BREAKING | Feyenoord pikt aanvalster op bij Ajax: "Veel ambitie"

Van de Donk over haar zware tijd in Londen: "Echt heel taai"

Oversier kritisch op licentie-eisen KNVB: "Daar lopen clubs op leeg"

FOTO | ADO Den Haag onthult nieuw thuistenue mét stukje clublied

Van Ginkel beschrijft: "Als ik het ergens niet mee eens ben..."

Van de Donk geniet van WK-sfeer: "Mijn eerste herinnering..."

Jackie Groenen mist WK door huwelijksreis: "Zit in een hutje"

Fysio 'verklapt' Ajax-transfer: "Tekent haar contract bij Ajax"

OFFICIEEL | De Graafschap legt aanvalster langer vast: "Trots"

Daniëlle van de Donk over toekomst: "Waar zij is, ben ik ook"

Isabel Kopp verlengt bij HERA United: "Ik wil revanche nemen"

Brugts blikt terug op WK-herinnering: "Speciaal een tv gekocht"

Sabrine Ellouzi in spagaat voor WK-duel: "Ik kan niet kiezen"

Brugts ziet schitterende toekomst voor Oranje: "Echt heel mooi"

Wieke Kaptein trots op rol als derde aanvoerder: "Grote eer"

Liz Rijsbergen blikt terug op dubbel debuut: "Ik baalde ook"

Van Ginkel beschrijft: "Als ik het ergens niet mee eens ben..."

Driessen wijst naar nieuwe FIFA-regel: "Zit één nadeel aan"

FC Twente presenteert nieuwe thuisshirt voor seizoen 2026-2027













