Stentler hoopt op wake-upcall ADO: "Er moet wel beleid komen"

Leonne Stentler
Leonne Stentler Foto: © BSR Agency

Het is ADO Den Haag gelukt: na een zenuwslopend seizoen in de onderste regionen heeft de residentieclub zich op de laatste speeldag definitief veiliggesteld in de Eurojackpot Vrouwen Eredivisie. Een ongekende prestatie, zo oordelen ESPN-analisten Mandy van den Berg en Leonne Stentler, die benadrukken dat het behoud van een club met deze historie essentieel is voor het Nederlandse vrouwenvoetbal.

Voor Van den Berg voelde de handhaving extra bijzonder door haar eigen verleden bij de club. Zij ziet de redding als het resultaat van een tactische en mentale ommekeer in de tweede seizoenshelft. "Ik vind het fantastisch. Ik vind het echt fantastisch. Ik vind het fantastisch omdat ik een ADO-verleden heb. Maar ik vind het een ongekende prestatie wat ADO Den Haag deze tweede seizoenshelft heeft weten te leveren."

"Ik vind het geweldig dat, na negentien jaar voor het eerst met een degradatieregeling te maken te krijgen, ze zo lang op de positie hebben gestaan om eruit te gaan, maar dat ze op een combinatie van wilskracht en een formatiewijziging toch hebben afgedwongen dat ze in de competitie blijven. Dat is een bijzondere ontknoping voor ADO Den Haag", zegt de voormalig verdedigster.

Ondanks de euforie is Stentler realistisch. De club kampt al langer met uitdagingen en moet volgens haar nu echt de handschoen oppakken om structureel aan te haken bij de top van het vrouwenvoetbal. "We weten alle problemen die ADO dit seizoen heeft gehad. ADO is een van de klassiekers in het vrouwenvoetbal. Daarom hoopte ik dat ze erin zouden blijven. Maar het blijft een uitdaging en iets waar ADO al langer een beetje tegenaan hikt, dat het wel moet gaan aanhaken in de hele ontwikkeling van het vrouwenvoetbal in Nederland."

Stentler vervolgt: "Ik hoop dat dit ook een soort duw in de rug is om te gaan kijken: hoe kunnen we wel door blijven groeien en blijven meedoen, daar budget voor gaan vrijmaken? Om in ieder geval ook niet een volgend seizoen weer in dezelfde regionen terecht te komen, degradatievoetbal te moeten spelen. Dat past gewoon niet bij deze club, vind ik. Maar ja, daar moet wel beleid komen. Daar moeten mensen bij betrokken worden die snappen hoe het werkt, die snappen waar het naartoe moet en die een hart voor de club hebben."

Tot slot wijst Van den Berg op een vaak onderbelichte factor in het vrouwenvoetbal: de afhankelijkheid van de prestaties van de mannenelftallen binnen dezelfde organisatie.

"Het zal ongetwijfeld ergens meespelen dat de mannen zijn gepromoveerd. We hebben het continu over die situaties; we zijn als vrouwenteams vaak nog afhankelijk van wat er binnen de mannenafdeling gebeurt en de prestaties die daaraan hangen. Als daar een positieve vibe heerst of als er goede prestaties worden geleverd, dan heeft dat, hoe krom, toch ook weer invloed op het vrouwenelftal."

Lees meer:
0 reacties