Sherida Spitse realistisch: "Tweede plek nu hoogst haalbare"

Sherida Spitse
Sherida Spitse Foto: © BSR Agency

Het kampioenschap van PSV kwam voor Sherida Spitse niet als een verrassing. De routinier van Ajax zag de koploper het hele seizoen nauwelijks steken laten vallen en concludeert dat de titel simpelweg naar de meest constante ploeg is gegaan.

Spitse steekt haar bewondering voor de prestatie van PSV niet onder stoelen of banken. "Als je heel realistisch bent, dan had ik niet gedacht dat PSV het nog ging weggeven. Ik denk ook dat ze de terechte kampioen zijn. Ze zijn heel stabiel geweest. Ze winnen de wedstrijden niet dik, maar ze winnen wel. Daar gaat het uiteindelijk in voetbal om. Gefeliciteerd aan PSV", aldus de aanvoerder na afloop van het duel tussen Ajax en AZ (3-1) bij ESPN.

Voor Ajax was het een seizoen van pieken en dalen, waarbij de ploeg op cruciale momenten verzuimde toe te slaan. Spitse weet precies waar de Amsterdammers de titel uit handen hebben laten glippen. "Ik denk dat wij de wedstrijd tegen PEC Zwolle, uit, daar hebben we onnodig puntverlies geleden, met ook heel veel doelpunten tegen. Dat je een keer een wedstrijd verliest, bijvoorbeeld HERA, dat kan gebeuren. En in de toppers zelf hadden we ook zelf punten moeten pakken. De wedstrijd PSV-uit, er was een mogelijkheid om die wedstrijd te winnen. Tegen FC Twente ook. Dat doen we niet. Dan wordt het lastig."

Ondanks het mislopen van de titel is Spitse trots op de veerkracht van haar team, zeker gezien de personele problemen waar de ploeg mee kampte. De focus ligt nu volledig op het veiligstellen van het Europese ticket.

"Als je heel realistisch kijkt naar PSV, FC Twente en Ajax... We moeten ons nu focussen op de tweede plek. Ik denk dat we dat heel goed doen met de selectie die we op dit moment hebben. We moeten nog één keer knallen, één keer winnen en dan hebben we die Champions League. Daar gaat het ons om. Natuurlijk hebben wij het liefst dat we eerste worden. Maar dat is misschien net te veel gevraagd. Dat is de conclusie die je nu moet trekken. Als je kijkt naar het seizoen, de blessures, dan vind ik het heel knap hoe we het met z'n allen hebben gedaan. Iedereen is daarin belangrijk, iedereen pakt dat goed op. Ik ben trots op het elftal. De tweede plek is op dit moment het hoogst haalbare", besluit ze resoluut.

Lees meer:
0 reacties