Sarina Wiegman waarschuwt: "Nederland heeft langdurig beleid nodig"

Sarina Wiegman met de Vrouwen Eredivisie Oeuvre Award
Sarina Wiegman met de Vrouwen Eredivisie Oeuvre Award Foto: © Pro Shots

Sarina Wiegman werd tijdens de Eredivisie Awards geëerd met de prestigieuze Eredivisie Oeuvre Award. De bondscoach van Engeland, die aan de wieg stond van het moderne Nederlandse vrouwenvoetbal, nam de prijs met trots in ontvangst. Toch liet ze tijdens het gala ook een kritisch geluid horen over de huidige koers van het Nederlandse vrouwenvoetbal.

Wiegman benadrukte dat er in de afgelopen jaren veel is bereikt, maar dat er ook een structureel probleem ligt bij de continuïteit van de projecten bij clubs. Ze trekt een vergelijking met het Engelse 'walhalla', waar ze momenteel dagelijks mee te maken heeft.

"Er zijn superveel goede dingen gebeurd. In Engeland ben ik in het walhalla. Als ik daar naar een wedstrijd ga van Arsenal, dan zitten er gemiddeld 33.000 fans. Dat is fantastisch. Het niveau is ook heel erg hoog. Ik denk dat het niveau hier in Nederland ook hoog is met de middelen die er zijn", zei ze bij ESPN. 

Wiegman maakt zich echter wel zorgen, zo geeft ze aan. "Ik heb de actie van vrijdag bij FC Utrecht gezien, maar zo’n actie heb ik ook vijftien jaar geleden gezien. Ondanks dat we hele goede dingen zien en hele mooie dingen hebben meegemaakt, maak ik me ook wel een beetje zorgen. Want we willen ook door met elkaar."

De bondscoach ziet dat Nederland over enorm veel potentie en infrastructuur beschikt, maar dat het fundament vaak wankelt door een gebrek aan visie op de lange termijn.

"Nederland is zo’n prachtig voetballand. We hebben zoveel kennis en kunde in huis. We hebben ook een enorme infrastructuur hier, dat is echt anders dan in andere landen. Nederland staat er heel goed op in het buitenland. Wat je nog ziet, is dat clubs beginnen, het wordt heel goed neergezet en dan worden budgetten weer weggehaald. Dat is binnen twee, drie jaar. Ik denk dat we langdurig beleid nodig hebben. Wat langere termijn, visie, beleid. En dan gebeurt dat niet meer. Daar is het voetbal echt aan toe."

Wiegman roept beleidsmakers op om de handen ineen te slaan met de KNVB en de clubs. Volgens haar is stabiliteit de enige weg naar internationaal succes en een competitie die echt de stap naar de absolute top kan maken.

Ze zegt: "Het begint bij speelsters, maar het begint ook bij beleidsmakers. Er zijn veel dingen gebeurd, maar KNVB, clubs: laten we wat langer beleid gaan maken dan wat er al gebeurt. Er gebeuren ook heel veel goede dingen, maar dan ziet de toekomst er ook weer rooskleurig uit. We willen heel graag dat Nederland en de competitie ontwikkelen, maar ook dat Nederland het nog heel goed gaat doen op internationale toernooien."

"De top is daar, maar ik hoop dat alles daaronder ook echt doorpakt, dat het stabieler wordt en dat het niveau dan ook omhoog gaat. Als je niet twintig uur hoeft te werken, dan gaat het niveau echt omhoog", aldus Wiegman.

Doe mee aan het WK-spel van Vrouwenvoetbalnieuws!

Het WK begint op donderdag 11 juni in de Canada, de Verenigde Staten en Mexico. Hoe ver gaat Oranje komen? Doe mee aan het WK-spel van Vrouwenvoetbalnieuws op Scorito!

Lees meer:
0 reacties