Roeland ten Berge zwaait af met prijs bij PSV: "Fundament ligt er"

Roeland ten Berge
Roeland ten Berge Foto: © Pro Shots

Roeland ten Berge heeft zijn succesvolle periode bij PSV op de best mogelijke manier afgesloten. In zijn allerlaatste wedstrijd als hoofdtrainer van de Eindhovenaren loodste hij zijn ploeg naar een overtuigende 3-0 zege op Ajax in de finale van de Eredivisie Cup.

Het was de perfecte afsluiting, zo geeft Ten Berge aan in een interview met deze site. "We hebben natuurlijk gewoon ook een slechte smaak overgehouden aan de bekerfinale. Dat kan gebeuren in het voetbal, maar dan wilden we wel deze prijs. We hebben in drie finales gestaan en het kampioenschap gehaald. Deze was wel belangrijk voor ons dat we deze zouden binnen hebben."

De voorbereiding op de finale verliep allerminst vlekkeloos voor de Eindhovenaren. Een buikgriepgolf teisterde de selectie, waardoor Ten Berge voor de aftrap flink moest improviseren. Door alle hectiek rondom de ziekenboeg had de oefenmeester vooraf nauwelijks tijd om stil te staan bij zijn eigen afscheid.

"Eerlijk gezegd heb ik daar bijna geen kans voor gehad vandaag, ik was zo druk met bellen", zegt hij met een lachje. "Misschien heb ik er de afgelopen dagen te weinig bij stilgestaan. Maar zo zit ik ook een beetje in elkaar. Je moet er misschien meer bij stilstaan. Maar goed, aan de andere kant is het ook prima. Ik heb het gewoon hier enorm naar mijn zin gehad, drie fantastische mooie jaren gehad."

Terugblikkend op die drie seizoenen in Eindhoven overheerst bij Ten Berge een gevoel van enorme trots over de afgelegde weg. "Op het moment dat ik kwam, was er best wel een gat met Ajax en FC Twente. Vanaf daar zijn we gaan bouwen. Ik denk dat ik de ruimte heb gekregen van PSV om mijn visie op voetballen, de manier van spelen en de manier van werken, te ontwikkelen en te implementeren.

De 49-jarige oefenmeester gaat verder: "Ik denk dat we een goed eerste seizoen hebben gedraaid, we kwamen iets dichterbij. Ik denk dat we de jaren daarna, door natuurlijk de investeringen en door alles om ons heen, zijn gegroeid. Dat heeft allemaal met elkaar te maken, dus de hele club is gegroeid. En daarna pak je prijzen, dat is het mooiste wat er is als je het zo opbouwt met elkaar."

De basis voor de komende jaren is volgens de vertrekkend trainer stevig verankerd. "Ja, zeker weten. Dit zijn projecten waar ik enorm veel energie van krijg. Dat je denkt van: er is een afstand, we willen dichterbij komen, we willen groeien, we willen de beste van Nederland zijn. En dan lukt dat met elkaar, dus dat is hartstikke mooi. Ik denk dat er een fundament ligt ook voor de toekomst hier."

Of hij zichzelf hiermee definitief op de kaart heeft gezet, laat Ten Berge liever aan anderen over. "Bij SC Heerenveen ging het vooral om jonge talenten te ontwikkelen. Daar kreeg ik heel veel energie, dat de meiden de stap maakten naar een grotere club. En bij PSV is het ook veel meer het managen van een grote staf, de grote organisatie. En ja, hoe anderen er naar kijken... Ik ben daar misschien wat te bescheiden, maar dat moeten anderen beoordelen. Maar ik denk dat je wel van buitenaf kan zien dat alles en iedereen hier gewoon gegroeid is."

Zijn eigen toekomst ligt na de zomer nog volledig open, al heeft de succescoach wel een duidelijk doel voor ogen. "Het ligt nog open. Maar in principe wil ik naar het buitenland. Je wil altijd naar het beste, dat is altijd het mooiste. Maar aan de andere kant: een warm land is ook leuk. Je moet ook kijken wat er vrij is, dat is ook zo. Je merkt dat er nu al een aantal stoeltjes aan het verschuiven zijn en je ziet dat er nu wel wat gebeurt, dat het wat meer in beweging is. En ik heb geduld. Ik wacht rustig af. Mijn zaakwaarnemers houden me wel op de hoogte als er dingen spelen. Ik krijg er ook wel energie van dat ik nu rust heb. Ik heb geen stress dat ik geen club krijg."

Lees meer:
0 reacties