Onderzoek | KNVB: “Iedereen kijkt tevreden terug op WEURO 2017”

De toeschouwers van WEURO 2017 kijken tevreden terug op hun stadionbezoek afgelopen zomer. Uit het onderzoek dat de KNVB door PwC heeft laten uitvoeren, geeft de bezoeker het toernooi gemiddeld een 8,5. Bovendien zou 93 procent een bezoek aan één van de wedstrijden aanbevelen bij vrienden, familie en collega’s.

De bezoekers aan het EK voor vrouwen in Nederland beoordeelden vooral de sfeer in het stadion als positief. Ook het zicht vanaf de stoel, de ticketprijs en de veiligheid werden positief beoordeeld.

In totaal zijn er 240.045 bezoeken (53 procent man, 47 procent vrouw) geweest aan WEURO 2017. Daarvan waren er 217.654 reguliere bezoekers. De overige toeschouwers waren mediavertegenwoordigers, VIPs en overige bezoekers die een gratis ticket hebben ontvangen. De meeste bezoekers kwamen met hun familie naar WEURO 2017. 31 Procent van alle bezoekers bezocht een wedstrijd met hun kinderen.

Van de bezoekers heeft 38 procent de Fanzone bezocht

Landen

64 Procent van de toeschouwers kwam uit Nederland. Bezoekers van de overige deelnemende landen zorgden voor 34 procent van het toeschouwersaantal. 2 Procent van de bezoeken werd gedaan door mensen uit niet-deelnemende landen.

Van de bezoekers heeft 38 procent de Fanzone bezocht. Hiervan vond 72 procent de activiteiten leuk en gaf 79 procent aan dat de activiteiten een positieve bijdrage leveren aan het toernooi. Buitenlandse bezoekers brachten vaker een bezoek aan de Fanzone, maar de Nederlanders vonden de activiteiten leuker.

Imago

Onder de Nederlandse bezoekers is 91 procent er trots op dat WEURO 2017 in eigen land is georganiseerd en denkt 93 procent dat het evenement bijdraagt aan een positief imago. Van de buitenlandse bezoekers heeft 91 procent gastvrijheid ervaren in Nederland en is 88 procent van mening dat het evenement bijdraagt aan een positief imago van ons land. Meer dan driekwart van alle bezoekers heeft fijn contact gehad met andere (voor hen onbekende) bezoekers.

De totale economische impact van WEURO 2017 op Nederland bedraagt 22.626.546 euro. Ongeveer de helft van deze impact is terug te voeren op de bestedingen van de reguliere bezoekers: 11.996.663 euro. Het overige deel kan worden verklaard door de bestedingen van de organisatie (9.108.004 euro), deelnemende teams (1.048.053 euro), VIP’s (275.678 euro) en mediavertegenwoordigers (198.147 euro).

Impactanalyse door PwC

PwC heeft op verzoek van de KNVB een economische en maatschappelijke impactanalyse van WEURO 2017 gemaakt. Hiervoor heeft het bedrijf online en face-to-face vragenlijsten afgenomen onder de bezoekers van het toernooi. In totaal zijn er 6.791 vragenlijsten ingevuld, waarvan 699 vragenlijsten face-to-face en 6.092 online. Daarnaast is er informatie opgevraagd bij de KNVB en de UEFA.

Tekst: KNVB.nl