Waarom meer matchen uit het vrouwenvoetbal live uitgezonden moeten worden?

Voetballiefhebbers zullen de komende weken en maanden weer volop aan het scherm gekluisterd zitten dankzij de start van de Eredivisie en de voorbereidingen op het EK. Er staan weer veel voorbeschouwingen, live uitzendingen en nabesprekingen gepland. Toch zien we dat het voornamelijk matchen uit het mannenvoetbal zijn die uitgezonden worden, en het vrouwenvoetbal achterblijft. Er is duidelijk nog altijd sprake van een ondervertegenwoordiging van het vrouwenvoetbal in de media. Hoewel er begin september een grote stap voorwaarts gezet werd door de live uitzending van de match tussen Ajax - FC Twente in de Eredivisie van de vrouwen, moeten er toch nog meer wedstrijden uit het vrouwenvoetbal live uitgezonden worden. Hier zijn enkele redenen waarom.

De vrouwelijke prestaties nog meer in de kijker zetten

We weten allemaal hoeveel titels Ajax, FC Utrecht en AZ in de Eredivisie bij de mannen behaald hebben - maar weten we ook hoeveel eindoverwinningen diezelfde ploegen bij de vrouwen in de wacht konden slepen? Waarschijnlijk niet, en dat heeft vooral te maken met de representatie in de media. Hoewel de EK’s bij de vrouwen reeds meer in de kijker gezet worden, zijn de mediaberichten in verband met de Eredivisie zeer beperkt. Wordt het vrouwenvoetbal dan toch uitgezonden, dan zijn het enkele korte samenvattingen van matchen uit de Eredivisie, en dus geen uitgebreide analyses.

Toch ziet de representatie van vrouwenvoetbal op televisie nu er iets rooskleuriger uit. Tijdens het huidige Eredivisie-seizoen zal namelijk elke wedstrijd op zondag live uitgezonden worden door FOX Sports, en ook beelden van de duels op vrijdag zullen via Fox Sports beschikbaar zijn. NOS zal ook telkens een samenvatting uitzenden tijdens hun Studio Sport, en zal ook live verslag uitbrengen van wedstrijden tijdens de uitzending op zondagmiddag.

Ook als we kijken naar de sociale media, dan krijgt de mannelijke Eredivisie meer aandacht dan de vrouwelijke. Aangezien kanalen zoals Twitter en Instagram belangrijker worden, zouden de clubs zelf, de KNVB en de sponsors meer gebruik moeten maken van sociale media. Hoewel vanaf dit Eredivisie-seizoen de onderlinge duels meer aandacht krijgen op de sociale media kanalen van de Eredivisie Vrouwen, kan de online representatie nog steeds verbeterd worden.

 
 
 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Shona Shukrula was vandaag bij @fceindhoven - @telstar1963nv de eerste vrouwelijke vierde official in het betaald voetbal ????????

Een bericht gedeeld door KNVB (@officialknvb) op

De invloed op de opkomende generatie voetballers

Of je nu volleybal, tennis of handbal speelt - je hebt altijd wel idolen waar je naar op kijkt. Bij het voetbal is dit niet anders. Toch is het verschil dat in het voetbal het vooral de mannelijke spelers zijn die als idolen en iconen beschouwd worden. Volgens onderzoek is gebleken dat opkomend vrouwelijk talent opkijken naar spelers zoals Messi, Ronaldo en Neymar. Dit is niet alleen omdat deze drie spelers zeer getalenteerd zijn, maar ook omdat ze kunnen rekenen op veel media-aandacht. Die aanwezigheid in de media zal nog groter worden van zodra het programma van de Champions League 2020/2021 seizoen begint. Als vrouwenvoetbal dezelfde media-aandacht zou krijgen, dan zouden vrouwelijke spelers zeker en vast meer de inspiratie worden voor opkomend talent.

De inkomsten voor de club en spelers

Zet je als club opmerkelijke prestaties neer tijdens de WK’s en EK’s, dan zal je gegarandeerd opgepikt worden door de sponsors. Zo werd het vrouwelijk Nederlands elftal al tijdens tal van internationale competities gesteund door bedrijven zoals ING, Nike, KPN, PWC, Coca-Cola en Albert Heijn. Toch blijft de sponsoring van clubs uit de Eredivisie achterwegen. Het is namelijk gebleken dat 76% van de bedrijven nog geen plannen heeft om een club uit de Eredivisie van de vrouwen te sponsoren.

Ook de sponsoring van bepaalde spelers is nauw verbonden aan de representatie in de media. Zo maakt bijvoorbeeld de internationale bank Santander gebruik van Ronaldo als hun merkambassadeur. Dit is omwille van het feit dat de sterspeler van Juventus en het Portugees voetbalelftal zeer prominent aanwezig is in de media. Deze sponsoring zorgt er niet alleen voor dat de marktwaarde van Ronaldo stijgt, maar ook zijn loon. Moesten vrouwelijke voetbalspeelsters meer in de kijker gezet worden, dan zouden die meer opgemerkt worden door grotere bedrijven en ook collaboraties kunnen aangaan met bepaalde sponsors.

Wat brengt de toekomst voor het vrouwenvoetbal in de Eredivisie?

Nu er meer matchen in de Eredivisie uitgezonden worden, kan het vrouwenvoetbal rekenen op meer media-aandacht. Dit zal hopelijk niet alleen invloed hebben op de gelijke representatie, maar ook op de opkomende generatie voetballers en op de sponsoring door globale bedrijven.

Lees meer:
0 reacties
Agenda
za
30/03
FC Twente V
14:00
ADO Den Haag V
za
30/03
Feyenoord V
14:00
Telstar W
za
30/03
Fortuna Sittard W
16:30
Utrecht W
za
30/03
PEC Zwolle V
16:30
Excelsior Rotterdam W
zo
31/03
AZ W
12:15
PSV V
Bekijk de hele agenda
Stand
# Team GS DS P
1 FC Twente V 18 34 49
2 Ajax V 18 37 45
3 PSV V 18 22 34
4 Fortuna Sittard W 18 20 30
5 ADO Den Haag V 17 10 26
6 Utrecht W 18 -10 25
7 PEC Zwolle V 18 -5 22
Bekijk de hele stand