Mulier Instituut: ''Oranjevrouwen kronen zich tot 'Koningin Voetbal'''

1
Mulier Instituut: ''Oranjevrouwen kronen zich tot 'Koningin Voetbal'''

Het Mulier Instituut heeft onderzoek gedaan naar de belangstelling naar en de verwachtingen van het WK 2019. Deze week, in de week waarin de OranjeLeeuwinnen precies een jaar geleden de WK-finale speelden, werden de resultaten gepubliceerd.

Uit het onderzoek kwam dat bijna zes op de tien Nederlanders tussen de 16 en 80 jaar – 7,6 miljoen personen – hebben het WK 2019 in de media gevolgd. Dat bereik is vergelijkbaar met dat van het EK in 2017.

Zowel in 2019 als in 2017 was een televisie-uitzending over de kampioenschappen, met zo’n 5,5 miljoen kijkers, het best bekeken programma van het jaar. Daarnaast vond zeven op de tien Nederlanders dat er in de medio voldoende aandacht aan het WK 2019 werd geschonken. Ruim een kwart vond dat er te weinig aandacht was, een enkeling vond het teveel.

Verder verwacht ongeveer zes op de tien Nederlanders dat de prestaties van de Leeuwinnen op het WK 2019 in Frankrijk positief bijdragen aan het imago van het vrouwenvoetbal. De gehele publicatie van het Mulier Instituut is hier te downloaden.

1 reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 10 Jul 2020 om 02:28
    Ja, zelfs de hockeysters en handballers bewonderen de prima marketing exercise rondom de Leeuwinnen. De hockeysters zeggen zelf dat zij de echte atleten zijn, in contrast met de leeuwinnen die dat niet zijn, maar dat de hockey bond niet de beschikking heeft over de voetbal marketing machine. Helaas kon die marketing machine niet verdoezelen dat Oranje slechts figuranten en kanonnenvoer waren in de WK finale. Dat maakte niet uit voor vele Nederlanders die all blij waren met een lintje voor het meedoen, dat is hoe ver het Calimero-effect gaat in de Nederlandse psyche...