Lammers: "Commerciële groei vrouwenvoetbal gaat als een raket"

Kim Lammers
Kim Lammers Foto: © Pro Shots

Kim Lammers zag dat er de voorbije week meerdere records werden verbroken. Zo schaatste Jenning de Boo als eerste Nederlander een rondje onder de 34 seconden en brak Chelsea het transferrecord voor Naomi Girma. De Engelse club betaalde meer dan één miljoen euro.

Reden genoeg voor Lammers om daar flink wat aandacht aan te besteden in haar nieuwste column voor het Noordhollands Dagblad. "Lange tijd werd vrouwenvoetbal weggezet als een sport die financieel nooit in de buurt zou komen van het mannenvoetbal. ’Er is geen markt voor’, klonk het vaak. Maar wie nu de cijfers bekijkt, ziet een heel ander verhaal. De commerciële groei in het vrouwenvoetbal gaat als een raket. Sneller dan bij de mannen zelfs", merkt de voormalig hockeyster op.

Lammers verwijst daarbij naar het Football Money League-rapport van Deloitte. "Daaruit blijkt dat de commerciële inkomsten bij vrouwenclubs procentueel harder stijgen dan bij hun mannelijke tegenhangers. De totale omzet van de top 15 vrouwenteams passeerde dit jaar voor het eerst de grens van 100 miljoen euro, een stijging van 56 procent ten opzichte van vorig jaar. In het mannenvoetbal is groei ook zichtbaar, maar die komt lang niet in de buurt van deze cijfers."

Volgens Lammers zit het vrouwenvoetbal 'precies in de fase waar merken graag instappen'. "Sponsoring is relatief goedkoper dan in het mannenvoetbal, terwijl de zichtbaarheid en kijkcijfers blijven stijgen. Grote bedrijven zien de kansen en verbinden zich bewust aan vrouwenvoetbal. Visa, Nike en Heineken investeren fors, niet alleen omdat het financieel aantrekkelijk is, maar ook omdat ze zich willen positioneren als voorvechters van diversiteit en gelijke kansen", schrijft ze.

De voormalig topsportster ziet ook dat speelsters zelf daarop inspelen. "Waar mannelijke voetballers vaak binnenlopen via transfers en salarissen, moeten vrouwen creatiever zijn. Kijk naar Lieke Martens, die partnerships heeft met Nike en Zinzi. Of naar Chelsea-speelster Sam Kerr, met deals bij EA Sports en Mastercard. Hun commerciële waarde benutten ze goed, omdat ze hun merk breder positioneren dan alleen voetbal."

Ja, het vrouwenvoetbal loopt op het gebied van salarissen en prijzengeld nog achter op het mannenvoetbal, erkent ook Lammers. "Maar als het om commerciële groei gaat, is de inhaalrace in volle gang. Het zal nog even duren voordat de vrouwen de mannen bijhalen, maar één ding is zeker in het vrouwenvoetbal, zoals altijd in sport: records worden opnieuw verbroken."

Lees meer:
0 reacties
Agenda
za
1/03
Fortuna Sittard W
14:00
Ajax V
za
1/03
PEC Zwolle V
16:30
Excelsior Rotterdam W
za
1/03
Telstar W
16:30
Feyenoord V
zo
2/03
PSV V
12:15
Utrecht W
zo
2/03
FC Twente V
16:45
ADO Den Haag V
Bekijk de hele agenda
Stand
# Team GS DS P
1 Ajax V 14 28 37
2 PSV V 15 30 36
3 FC Twente V 15 20 36
4 Feyenoord V 15 18 29
5 Utrecht W 14 16 28
6 AZ W 14 4 20
7 SC Heerenveen V 15 -8 15
Bekijk de hele stand