KNVB en Nike introduceren module zodat meiden blijven voetballen
De KNVB heeft in samenwerking met Nike een nieuwe Coaching Girls-module geïntroduceerd. Deze is gericht op het verbeteren van de begeleiding van meiden in het juniorenvoetbal.
Het aantal voetballende meiden tussen de 13 en 18 jaar kent weliswaar een lichte groei, maar de uitstroom is structureel hoger dan bij de jongens van dezelfde leeftijd. Sociale normen, stereotyperingen en begeleiding die niet op meiden is toegespitst, zijn de factoren die hierbij een rol spelen.
Op hun website laat de voetbalbond weten hoe ze dit gaan doen. “De KNVB en Nike bundelen daarom hun krachten om coaches van meiden- en gemengde teams nog beter op te leiden. Daarbij is er speciale aandacht voor bewustwording van de specifieke behoeften van jonge voetbalsters. De module wordt gesteund door ambassadeurs Esmee Brugts (speelster FC Barcelona en Nederlands elftal), coach Kees van Wonderen en oud-voetbalster en mediapersoonlijkheid Rocky Hehakaija.”
Brugts benadrukt het belang van goede begeleiding. “Tijdens mijn jeugd werd ik ondersteund door coaches die niet alleen oog hadden voor wat ik op het veld deed, maar ook voor wat daarbuiten speelde. Goede coaching gaat namelijk verder dan wat er op het veld gebeurt; het draait om het creëren van een omgeving waarin jonge meiden zich veilig en zelfverzekerd voelen."
Daarom is deze module erg belangrijk, geeft Brugts aan. “Het biedt coaches de handvatten om echt impact te hebben en ervoor te zorgen dat meer jonge meiden, net als ik destijds, het plezier in voetbal behouden en hun dromen kunnen najagen,” besluit ze.