FC Twente-captain Van Ginkel eerlijk: "April was voor ons funest"

Danique van Ginkel
Danique van Ginkel Foto: © Pro Shots

Het kampioenschap van PSV is een feit, en dat komt hard aan in Enschede. Hoewel FC Twente dit seizoen lang de te kloppen ploeg was, moesten ze toezien hoe de Eindhovenaren er met de schaal vandoor gingen. Aanvoerder Danique van Ginkel baalt, maar kijkt ook kritisch naar de eigen prestaties van de afgelopen maanden.

Van Ginkel steekt haar teleurstelling niet onder stoelen of banken, al blijft ze sportief richting de nieuwe kampioen. "Ik sta hier met een dubbel gevoel. We hebben gezien dat PSV gewonnen heeft. We moeten ze feliciteren met het kampioenschap. Maar wij hebben nog heel veel om voor te spelen. Je was afhankelijk, dat weet je. Ik had gehoopt op een stuntje vanuit ADO. Zij hebben ook nog wat om voor te spelen, dus het had gekund. Dat is helaas niet gebeurd. Maar wij hebben ook nog genoeg om voor te spelen, natuurlijk het Europese ticket", aldus de middenveldster bij ESPN.

Waar ging het mis voor de ploeg van Corina Dekker? Volgens Van Ginkel is de oorzaak duidelijk aan te wijzen. De combinatie van Europees voetbal en de competitie eiste in de tweede seizoenshelft zijn tol. "Ja, dat weet ik zeker", antwoordt ze op de vraag of de titel in april is verspeeld. "Met de winterstop stonden we er supergoed voor. We hebben gelijkgespeeld tegen HERA, dat was een hele dure. Maar toen liepen we echt op ons tandvlees. We waren echt gewoon kapot van dat dubbele programma. Dat willen we heel graag, maar daar hebben we het laten liggen."

De herstart na de winterstop bleek eveneens moeizaam. "Hoe we uit de winter zijn gekomen, was natuurlijk ook niet helemaal top. En uiteindelijk in de maand april, tegen ADO en FC Utrecht, twee keer verliezen, dat is funest."

Ondanks de personele problemen en de vele afwezigen, richt Van Ginkel het vizier nu op de prijs die nog wél binnen handbereik is: de KNVB Beker. Volgende week wacht de finale tegen PSV, al lijkt de ziekenboeg nog niet leeg te stromen. "Ik denk dat daar ook bijna niemand bij is. We zullen het met deze groep moeten doen. We zijn jong, maar we hebben laten zien dat we wel wat kunnen. We gaan vol vertrouwen die bekerfinale in", besluit de strijdbare aanvoerder.

Lees meer:
0 reacties