De Graafschap moet aan de bak na promotie: "Stap is echt heel groot"

De Graafschap is kampioen van de Eerste Divisie
De Graafschap is kampioen van de Eerste Divisie Foto: © Pro Shots

De Graafschap viert nog altijd feest na de historische promotie naar de Eurojackpot Vrouwen Eredivisie. De ploeg uit Doetinchem maakte in sneltreinvaart de overstap naar het hoogste niveau, maar de echte uitdaging begint nu pas. ESPN-analisten Mandy van den Berg en Leonne Stentler blikken vooruit en zien dat er achter de schermen een gigantische klus wacht op sportief en financieel gebied.

Van den Berg is lovend over de prestatie van de Achterhoekse formatie, maar waarschuwt tegelijkertijd voor het enorme niveauverschil met de Eerste Divisie. Ze trekt de vergelijking met een andere promovendus. "Ik verwacht daar een beetje hetzelfde verhaal als NAC Breda. Als je het hebt over de sportieve prestaties, want zo’n stap naar de Eredivisie, zeker met de sneltreinvaart waarmee De Graafschap de stap heeft gezet, is echt heel groot."

"Dat hebben ze zelf voor elkaar gekregen, dus dat talent of die kwaliteit zit er wel. Maar ik verwacht wel dat de stap naar de Eredivisie… Dat is wel weer een hele andere. Maar wel positief dat er een club achter staat waar het wel wordt omarmd en wordt gezien", vindt de voormalig international.

Naast het sportieve aspect moeten de Superboeren ook organisatorisch flink aan de bak om aan alle strenge licentie-eisen van de KNVB te voldoen. Stentler rekent voor dat de club de selectie en de begroting drastisch moet gaan hervormen. "Het is best een uitdaging. De begroting moet naar 1,2 miljoen. Ze moeten ook een beloftenelftal, dus er gaan elf speelsters van dat eerste elftal naar het beloftenelftal. Dan moeten ze dus ook weer allemaal nieuwe speelsters proberen te gaan halen. En heb je dan echt al iets te bieden om speelsters binnen te slepen? Dat gaat interessant worden."

Lees meer:
0 reacties