Compier trots op Oranje O16: "Laten zien dat we hier thuishoren"

Logo OranjeLeeuwinnen
Logo OranjeLeeuwinnen Foto: © Vrouwenvoetbalnieuws.nl - Amber van Lieshout

Bondscoach Kevin Compier kijkt met veel trots terug op de prestaties van Oranje O16 tijdens het Vierlandentoernooi in Albir. Zijn ploeg sloot de week ongeslagen af door met 1-2 te winnen van Spanje. In de bus, met luid zingende speelsters op de achtergrond, prees hij de enorme ontwikkeling van zijn talenten.

Tegen gastland Spanje legde de Nederlandse jeugdploeg bij vlagen sprankelend voetbal op de mat. "We hebben een heel goed gevoel aan deze wedstrijd overgehouden", vertelt Compier in gesprek met OnsOranje.

Vooral het eerste bedrijf tegen de Spanjaarden kon de oefenmeester bekoren. "Dit was in ieder geval onze beste eerste helft van het seizoen", analyseert hij eerlijk. "We kregen zes, zeven goede kansen in de beginfase. We zijn de hele week bezig geweest met variatie in het aanvalspel, maar ook het durven aangaan van een individuele actie. Dat kwam er een aantal keren fantastisch uit. Daar zijn we heel tevreden over."

Gedurende het toernooi speelde Oranje O16 tegen de Verenigde Staten (gelijkspel), Zweden (winst) en Spanje (winst). In elk duel zag Compier zijn ploeg weer iets nieuws brengen. "Tegen de Verenigde Staten was het stabiel verdedigen, tegen Zweden hebben we aan de bal echt een stap gezet en tegen Spanje was het een combinatie van beiden."

Naast het tactische aspect was Compier ook lovend over de mentaliteit van zijn jonge spelersgroep. Ze wisten goed om te gaan met de tegentreffer vlak voor rust. "In de vorige window viel de ploeg nog wel eens uit elkaar na een tegenslag, maar hoe we daar deze week mee om zijn gegaan... Daar kan je de groep een compliment voor geven", klinkt het lovend. "De weerstand is flink omhoog gegaan in Albir en we hebben laten zien dat we op dit podium thuishoren."

Lees meer:
0 reacties