Chelsea maakt miljoenen winst na het verkopen van vrouwenploeg

Johanna Rytting Kaneryd, Mayra Ramirez en Lauren James
Johanna Rytting Kaneryd, Mayra Ramirez en Lauren James Foto: © Pro Shots

Chelsea heeft haar succesvolle vrouwenploeg verkocht aan een eigen dochterbedrijf, BlueCo 22 Midco, voor maar liefst 230 miljoen euro. Een opvallende zet, vooral omdat de vrouwentak nog lang niet rendabel is: de omzet was vorig jaar slechts dertien miljoen, terwijl het verlies tien miljoen bedroeg.

De verkoop komt op een strategisch moment. Ondanks recordopbrengsten uit transfers van onder meer Mason Mount en Ian Maatsen, leek Chelsea af te stevenen op een verlies van 80 miljoen euro. Door de verkoop werd dit verlies plots omgebogen in 150 miljoen winst. Precies op tijd om binnen de financiële regels van de Premier League te blijven. 

Volgens Chelsea biedt de nieuwe structuur de vrouwenploeg meer groeikansen en maakt het investeringen van buitenaf mogelijk, iets wat in de Verenigde Staten al gangbaar is. "Sceptici concludeerden al snel dat het niks meer was dan een truc om ervoor te zorgen dat Chelsea voldoet aan de spelregels van de Premier League", stelt Tom Knipping in Voetbal International. 

De Premier League onderzoekt nog of de transactie marktconform is, net zoals bij een eerdere hotelverkoop binnen dezelfde eigenarenstructuur. Dat onderzoek duurde destijds anderhalf jaar. Feit is dat vrouwenvoetbal steeds serieuzer wordt genomen binnen het topvoetbal. Maar of dit soort constructies de ontwikkeling bevorderen of vooral het financiële spel dienen, blijft de vraag.

Lees meer:
0 reacties