Burgemeester Eindhoven trots: "Kampioenschap groter dan de schaal"

Burgemeester Jeroen Dijsselbloem met de kampioensploeg van PSV
Burgemeester Jeroen Dijsselbloem met de kampioensploeg van PSV Foto: © Amber van Lieshout - Vrouwenvoetbalnieuws.nl

Het was een weekend vol feest in Eindhoven. Na het eerdere succes van de mannen, kroonden nu ook de vrouwen van PSV zich overtuigend tot kampioen van Nederland. Burgemeester Jeroen Dijsselbloem was er vrijdagavond in het TenCate Stadion De Herdgang live bij en ontving de ploeg zaterdagmiddag met lovende woorden op het stadhuis.

Als liefhebber volgt de burgemeester de ontwikkelingen op de voet. "Ik ben heel trots, echt heel leuk. Ik volg het vrouwenvoetbal al een aantal jaren, ook hier natuurlijk in Eindhoven", vertelt Dijsselbloem tegenover deze site. "Vorig jaar waren ze al heel dichtbij en dan dit jaar gewoon echt overtuigend kampioen worden. En de mannen waren al vroeg kampioen, overtuigend kampioen. Dus ja, ik ben heel trots."

Dijsselbloem zat vrijdagavond zelf op de tribune tijdens de kampioenswedstrijd en beleefde de zenuwen van dichtbij mee. "Ik vond het best spannend nog, want het werd heel snel 1-0, maar daarna bleef het heel lang 1-0. En ja, voetbal is een gek spelletje, dus voor hetzelfde geld gebeurt er iets of kantelt de wedstrijd. Toen eenmaal de 2-0 was gevallen, zag je het hele stadion en het team zelf ook ontspannen. Toen was daarna ook echt heel duidelijk wie de betere was."

De impact van de titel reikt volgens de burgemeester veel verder dan de prijzenkast. De speelsters zijn absolute rolmodellen geworden. "Ik denk dat je in heel Nederland eigenlijk al de laatste jaren ziet hoe het vrouwenvoetbal enorm groeit. En als het professioneler wordt, het dus ook leuker en mooier is om naar te kijken, dan zie je de aanhang en de supporters ook in omvang toenemen. Het is gewoon steeds groter aan het worden en ik vind dat gewoon supermooi om te zien."

Dat succes werkt inspirerend. "Ook voor meiden die willen voetballen, die weten gewoon: oh, wacht even, ik kan daar net zo ver in komen als jongens, namelijk op het hoogste podium. Ik kan ook naar de Champions League, want dat is wat we nu gaan doen. Ja, dat is geweldig."

Tijdens de officiële ontvangst op het stadhuis sprak Dijsselbloem de kersverse kampioenen vol lof toe in een speech: "Heel veel karakter, lef. Heel veel geloof in het team. Het kampioenschap is groter dan de schaal. Het betekent veel voor meiden in de regio. Die zien aan jullie wat er mogelijk is. Dromen kennen geen grenzen. Dit is topsport, dit is PSV, dit is Eindhoven. Dat maakt mij supertrots. Alle felicitaties en lof voor het hele team, de staf en het management. Geniet er nu van. Jullie zijn kampioen van Nederland en wij zijn ongelooflijk blij en trots."

Lees meer:
0 reacties