Anouk Hoogendijk eerlijk over carrière: "Durf ik wel te zeggen"

Komende zaterdag staan SV Saestum en FC Twente tegenover elkaar in de halve finale van de TOTO KNVB Beker. Anouk Hoogendijk begon haar carrière bij de club uit Zeist en blikt in gesprek met ESPN terug op haar tijd bij Saestum.
"Het was eigenlijk mijn leukste tijd in het voetbal. Dat durf ik wel te zeggen", zo is Hoogendijk eerlijk. "Ik kwam van de jongens, ik had altijd als enige meisje tussen de jongens gespeeld. Toen kwam ik daar en het was echt een warm bad. We hadden een geweldig team. We moesten bardiensten draaien, karaokeavonden, maar we presteerden ook op het veld. Ik denk dat dat onze kracht was."
Daarna ging het er anders aan toe. "In de teams waar ik daarna kwam, dat was geweldig en een meisjesdroom die uitkwam, maar toen stond presteren echt bovenaan. Als je met 3-0 had gewonnen, was het: Waarom heb je niet met 5-0 gewonnen? Waarom heb je die kans niet gemaakt? En bij Saestum, als je daar met 3-0 won, waren de mensen trots op je. Dan vierde je dat met z'n allen in de kantine, met een bittergarnituur. Dat kon toen allemaal nog. Daarna moest je echt op je voeding gaan letten, bij de andere clubs."
Met Saestum speelde Hoogendijk ook in de UEFA Women's Champions League. In de kwartfinale was het Zweedse Umeå IK, destijds een topclub, de tegenstander. Marta speelde destijds bij de Zweden. "Marta is natuurlijk een van de grootste speelsters van de wereld. Zij trainden tien keer per week, wij gewoon twee à drie keer per week. Er was ook wel niveauverschil. Maar dat was gewoon geweldig. Mijn ouders waren vrijwilliger bij de Champions League-wedstrijd. Mijn vader was security, mijn moeder ontving de bobo's. Dat kon allemaal gewoon. We kenden elkaar door en door, niet alleen maar als voetbalster, maar ook als persoon daarnaast. Het was echt een warm bad."
Saestum-trainer Edward Sijahailatua heeft vertrouwen in een stunt. Hij denkt dat zijn ploeg 45% kans maakt. "Dat vind ik mooi, dat vertrouwen", lacht Hoogendijk. "Ik vind het iets aan de hoge kant. Ik dacht juist: Je hebt gewoon een hele lekkere underdog-positie, je hebt niets te verliezen. Ik zou eerder misschien 70-30 zeggen of 80-20. Of ze kansloos zijn? Je hebt echt een kans. Je hebt altijd een kans in de beker. Ik denk dat Saestum zich kranig gaat weren. Ik denk dat het een nipte overwinning voor FC Twente wordt: 1-2", voorspelt de voormalig voetbalster.
Doe mee aan het WK-spel van Vrouwenvoetbalnieuws!
Het WK begint op donderdag 11 juni in de Canada, de Verenigde Staten en Mexico. Hoe ver gaat Oranje komen? Doe mee aan het WK-spel van Vrouwenvoetbalnieuws op Scorito!

Wilms vertelt: "Gaat dan bijna het vertrouwen in jezelf verliezen"

FOTO | Olislagers verschijnt met blauw oog op training Oranje

Arjan Veurink vertelt over Oranje-staf: "Dat is best gek eigenlijk"

Dijkstra en Kaptein herenigd in Londen: "Ik kan niet wachten"

Brugts geniet van PSV-succes: "Dat vriendinnen zo succesvol zijn..."

Van der Gragt blij met komst AZ-trainer: "Ken hem al heel lang"

Khanchouch verlengt bij HERA United: "Terug naar de Eredivisie"

Stentler: "Wieke Kaptein had er natuurlijk gewoon af gemoeten"

Jackie Groenen stapt in huwelijksbootje: "Hoef even niks te regelen"

Wotte blij met terugkeer van Polak: "Hij is de juiste persoon"

Danny Koevermans uit flinke kritiek: "Dat is toch ongelofelijk?"

Go Ahead stelt trainer aan: "Deze uitdaging gaan we samen aan"

Stentler en Van den Berg kraken arbiter: "Liet zoveel gebeuren"

Feyenoord legt doelvrouw vast: "Voelt voor mij extra speciaal"

Tempelman: "Veurink zal de kikkers in de kruiwagen moeten houden"

Van den Berg: "Ik ben meer gecharmeerd van haar dan van Janssen"

Stentler hekelt instelling van Oranje: "Miste echt de scherpte"

Oud-toparbiter ziet Oranje 'slachtoffer' worden van nieuwe FIFA-regel

Kop overtuigt niet: "Weinig geruststellende gedachte voor Veurink"

Stentler over actie van Oranje bij tegendoelpunt: "Gewoon stom"

Oranje 'slachtoffer' van nieuwe regel: "Interpretatie niet juist"

Van den Berg woest na harde overtreding op Groenen: "Een aanslag"

Oranje-captain Dominique Janssen baalt: "Dat mag echt niet gebeuren"

VIDEO | Wieke Kaptein ontsnapt aan rode kaart: "Dit kan toch niet?"

Veurink baalt na nederlaag Oranje: "Een gevecht tegen onszelf"

Engelse media snoeihard voor Wiegman na 4-0 zeperd tegen Spanje

Leonne Stentler ziet Oranje stuntelen: "Gewoon stomme momenten..."

Kop na duel met Ierland: "Voorafgaand aan die goal gaat er veel mis"

Jackie Groenen woest: "Ik heb daar wel mijn mening over, maar..."

Bondscoach Arjan Veurink uit zorgen: "Zij viel geblesseerd uit"

Van Ginkel reageert op bijzondere geruchten: "Dat klopt wel"

Van Ginkel zat niet stil tijdens revalidatie: "Focus op andere dingen"

Statement FC Utrecht afgekraakt: "Club in diskrediet gebracht"

FC Emmen krijgt MO17-team: "Van daaruit kunnen we verder bouwen"

VIDEO | Dit zijn de genomineerden voor het Doelpunt van het Jaar

VIDEO | Unieke VAR-ingreep bij bekerfinale: "Wordt nog gecheckt"














