Ajax op lucratief toernooi: "Het is niet zomaar een toernooitje"

Ajax is van 21 tot en met 23 mei actief op het World Sevens Football-toernooi. Dolf Roks, technisch manager van de Amsterdamse ploeg, kijkt ontzettend uit naar het toernooi in Estoril.
"Het is niet zomaar een toernooitje. Op papier en aan de voorkant ziet het er geweldig uit. Het spel krijgt een totaal andere dimensie omdat er zeven tegen zeven wordt gespeeld en zonder buitenspel. Veel topteams met topspeelsters doen mee. Daar komen ongetwijfeld veel mooie combinaties uit voort, op een hoog tempo. Het wordt interessant om te zien", voorspelt Roks op de clubwebsite. doelen zijn ook iets kleiner dan de originele afmetingen. Tijdens de wedstrijd mag er onbeperkt gewisseld worden en elke wedstrijd krijgt sowieso een winnaar. Als er na een half uur spelen een gelijke stand op het scorebord staat, volgt er een verlenging van vijf minuten. In de verlenging spelen teams vijf tegen vijf.
Ajax trainde de afgelopen periode al flink, om zo te wennen aan zeven tegen zeven. "De eerste keer zag je meteen een enorme dynamiek. Het ligt natuurlijk ook een beetje aan het scoreverloop, maar je kunt maximaal wisselen waardoor de intensiteit heel hoog blijft", ziet Roks. Hij won ook advies in buiten de voetballerij. "We hebben gezeten met tophockeycoaches hoe zij dat nu doen op de Olympische Spelen of bij hun teams in Nederland."
Hij vervolgt: "Het was leuk om kennis te delen, al is hockey natuurlijk wel anders. De bal gaat sneller, je mag indribbelen en je hebt de selfpass. Dat zal in Portugal niet het geval zijn. Verder worden gewoon de normale regels van het voetbal gehanteerd, met ingooien erbij."
Ajax is met de volledige selectie afgereisd naar Portugal. "Iedereen gaat mee, ook de geblesseerde speelsters. Dat komt ook doordat de organisatie het mogelijk maakt iedereen mee te nemen. Iedere wedstrijd komen er veertien speelsters op het formulier te staan: twee keepers en twaalf speelsters. Daarin zullen we wellicht per wedstrijd nog een beetje variëren", aldus Roks.
De Amsterdammers nemen het in de groepsfase op tegen Bayern München, Manchester City en FC Rosengård. Roks is duidelijk: "We zijn Ajax en willen het toernooi winnen. Dat zal niet eenvoudig zijn, omdat er topploegen zijn met hogere budgetten. Bij Ajax hoeft dat alleen niet altijd een rol te spelen. Je gaat altijd naar een toernooi om te willen winnen."

Al-Jawahiri: "Toen zaten mijn moeder en ik in tranen op de bank"

Liz Rijsbergen blikt terug op dubbel debuut: "Ik baalde ook"

De Graafschap langer door met verdedigster: "De juiste plek"

BREAKING | Feyenoord pikt aanvalster op bij Ajax: "Veel ambitie"

Van de Donk over haar zware tijd in Londen: "Echt heel taai"

Oversier kritisch op licentie-eisen KNVB: "Daar lopen clubs op leeg"

FOTO | ADO Den Haag onthult nieuw thuistenue mét stukje clublied

Van Ginkel beschrijft: "Als ik het ergens niet mee eens ben..."

Van de Donk geniet van WK-sfeer: "Mijn eerste herinnering..."

Jackie Groenen mist WK door huwelijksreis: "Zit in een hutje"

Fysio 'verklapt' Ajax-transfer: "Tekent haar contract bij Ajax"

OFFICIEEL | De Graafschap legt aanvalster langer vast: "Trots"

Daniëlle van de Donk over toekomst: "Waar zij is, ben ik ook"

Isabel Kopp verlengt bij HERA United: "Ik wil revanche nemen"

Brugts blikt terug op WK-herinnering: "Speciaal een tv gekocht"

Sabrine Ellouzi in spagaat voor WK-duel: "Ik kan niet kiezen"

Van den Berg over WK: "Ik vind Ronald Koeman een prettige coach"

Speelsters FC Utrecht reageren op bezuinigingen: "Dit is echt onzin"

Polak helder over missie met ADO Den Haag: "Snel veilig spelen"

'Rocky' spreekt droom uit: "Volgend jaar op shirt van de vrouwen"

Vier FC Twente-talenten beleven droomjaar in Oranje: "Kippenvel"

Polak keert terug bij ADO Den Haag: "Net alsof ik verliefd ben"

'Chanté-Mary Dompig (25) is op weg naar uitgang bij AC Milan'

Grond Diekman volgende week van FC Twente: "Past bij onze ambities"

Wiegman en Stentler luiden de noodklok over Vrouwen Eredivisie

OFFICIEEL | De Graafschap pikt nieuwe doelvrouw op bij HERA United

ADO-directeur: "We zullen komend seizoen iets moois neerzetten"

Zuur misgelopen promotie voor Steenwijk: "Heel verdrietig van"

Noa Vahle over Oranje-selectie: "Ze balen van die zure mensen"

Promovendus De Graafschap neemt afscheid van meerdere speelsters

Liz Rijsbergen blikt terug op dubbel debuut: "Ik baalde ook"

Van Ginkel beschrijft: "Als ik het ergens niet mee eens ben..."

Driessen wijst naar nieuwe FIFA-regel: "Zit één nadeel aan"

FC Twente presenteert nieuwe thuisshirt voor seizoen 2026-2027

Van Ginkel reageert op bijzondere geruchten: "Dat klopt wel"

Van Ginkel zat niet stil tijdens revalidatie: "Focus op andere dingen"










